Gyulafirátót településrész helyi járatokkal történő kiszolgálásának fejlesztése

Gyulafitárót településrész (helyi) közösségi közlekedési kiszolgálását a V-Busz és a Volánbusz közösen biztosítja. A V-Busz és a Volánbusz között létrejött szerződés nyomán a településrész megállóhelyei és Veszprém belterülete közötti szakaszon az állami szolgáltató elfogadja a V-Busz helyi bérleteit, a rendszeres utasok így mindkét társaság járművein azonos díjszabással utazhatnak. A településrész úthálózata a 82-es számú főútvonal mint tengely köré rendeződik, a Volánbusz járatai főként ezen a
tengelyen biztosítanak attraktív, sűrű kiszolgálást. A V-Busz 23-as és 25-ös jelzésű járatai ettől némileg eltérő útvonalon, a Posta utcán keresztül tárják fel a településrészt. Összességében mindkét útvonal környezete jól kiszolgáltnak tekinthető.

A településrésznek a 82-es számú főúttól keletre eső területe azonban kevésbé ellátott közösségi közlekedési lehetőségekkel, ezt a területet csak a Volánbusz Hajmáskér felé közlekedő járatai tárják fel a Hajmáskéri úton keresztül. Az itt közlekedő 7309-es számú járatok menetrendi kínálata szegényes, hétköznapokon 12 járat, hétvégén mindössze 5 járat érinti az útvonalat, így a menetrendben hétköznap 2-3 órás, hétvégén 6 órás „lyukak” is előfordulnak.

A V-Busz Kft. a településrész kiszolgálásának fejlesztése érdekében hálózati menetrendi változatot tesztelt 2024 szeptemberétől, amelynek során a Gyulafirátótra közlekedő 23-as járatok egy részének útvonalát úgy módosította, hogy az autóbuszok betérjenek a Hajmáskéri útra, kiszolgálva így a Volánbusz által is használt „Hajmáskéri út” megállóhelyet. A betérő járatok 23H jelzéssel közlekedtek. A menetrend úgy került kialakításra, hogy a „Hajmáskéri út” megállóhely környezete hétköznapokon legalább óránkénti, hétvégén legalább kétóránkénti kiszolgáláshoz jusson, az iparvárosi munkahelyeken három műszakban dolgozó munkavállalók pedig mindhárom műszak kezdésére be tudjanak jutni a közösségi közlekedés használatával, munkavégzést követően pedig haza tudjanak utazni.

A 23-as járatok módosítása mellett a csak hétköznap reggel közlekedő, belvároson keresztül Dózsavárosba tartó 25-ös járat útvonala is úgy módosult, hogy az érintse a „Hajmáskéri út” megállóhelyet.

Változás

A tesztüzem tapasztalatai alapján az utazóközönség részéről releváns igény mutatkozik a „Hajmáskéri út” megállóhely állandó kiszolgálására.

A tesztüzem egyik fontos tapasztalata volt, hogy a délutáni csúcsforgalom elején olyan mértékben megnövekedett a 23-as járatok igénybevétele az új utazási lehetőség miatt, hogy iskolaidőszakban zsúfoltságot, illetve utaslemaradást okozott az Autóbusz-állomásról 14:33-kor induló járat esetében, ezért ott – azonnali intézkedésként, a tesztüzem finomhangolásának részeként – egy többlet autóbusz beállítása vált szükségessé. A jövő évi menetrendben ezért ebben az idősávban egy többlet járat menetrendbe iktatása történik meg a tanítási időszak munkanapjain.

A 24-es járatok útvonalvezetése Gyulafirátóton
A 24-es járatok útvonalvezetése Gyulafirátóton

A hálózati kép véglegesítése során, a járatszámozás egyszerűsítése érdekében a Hajmáskéri út érintésével közlekedő buszjáratok az ideiglenesen alkalmazott 23H jelzés helyett a 24-es számjelzést lesz. Ez rugalmasságot enged abban a tekintetben, hogy a Sportuszodához betérő 23-as járatok évek óta 23U jelzéssel közlekednek, így a 24-es jelzés alkalmazásával megteremthető annak a lehetősége, hogy akár a 23-as, akár a 24-es járatok az utazási igényekhez illeszkedően kerüljenek a Sportuszodához betérítésre, 23U vagy 24U jelzéssel, elkerülendő a 23UH vagy 23HU jellegű kettős betűjelzés alkalmazása.

A 24-es járatok útvonala irányonként mintegy 1,6 km-rel hosszabb a 23-as járatokénál. A tervezett menetrendben hétköznapokon 13 db, hétvégén 14 db 23-as járat helyett közlekedik 24-es járat, emellett csak a tanítási időszakban egy többlet 24-es járat is közlekedik a menetrendben, továbbá a tanítási napokon közlekedő egyetlen 25-ös járat is a hosszabb útvonalon közlekedik. A javasolt fejlesztések együttes teljesítményre gyakorolt hatás évi 9,9 ezer kocsikilométer, a menetrendi változás többlet
járműigénnyel nem jár.

A módosítások bevezetését 2024. december 15-étől, az országosan – illetve országhatáron túlnyúlóan az egész EU területén – egységesen alkalmazott éves menetrend-váltás időpontjában történik.
Az új menetrendi táblák hamarosan elérhetők lesznek.

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.